Programma 1 Fysieke Leefomgeving
Fysieke Leefomgeving | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2020 | 2020 | 2020 | |
Lasten | ||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4.385 | 4.696 | 3.037 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 1.382 | 1.426 | 1.365 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.589 | 7.902 | 16.140 |
8.3 | Wonen en bouwen | 2.365 | 3.236 | 2.601 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 12.722 | 17.260 | 23.143 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 2.638 | 2.643 | 2.581 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 1.121 | 1.241 | 1.146 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 7.597 | 7.743 | 7.438 |
2.2 | Parkeren | 63 | 82 | 53 |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 11.419 | 11.709 | 11.219 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 421 | 421 | 357 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 4.537 | 4.379 | 4.254 |
7.2 | Riolering | 2.135 | 2.182 | 2.172 |
7.3 | Afval | 4.550 | 5.134 | 4.681 |
7.4 | Milieubeheer | 1.950 | 1.965 | 1.956 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 567 | 565 | 532 |
Een groene en schone leefomgeving | 14.160 | 14.645 | 13.951 | |
Totale lasten | 38.301 | 43.613 | 48.313 | |
Baten | ||||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4.135 | 4.351 | 3.477 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 141 | 231 | 322 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.589 | 8.305 | 19.621 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.208 | 1.909 | 3.447 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 10.073 | 14.796 | 26.867 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | 1 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 33 | 9 | 14 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 389 | 549 | 631 |
2.2 | Parkeren | - | - | - |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 423 | 559 | 646 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | - | - |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 13 | 16 | 15 |
7.2 | Riolering | 3.164 | 3.164 | 3.183 |
7.3 | Afval | 6.261 | 6.245 | 6.118 |
7.4 | Milieubeheer | 60 | 60 | 61 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 578 | 578 | 581 |
Een groene en schone leefomgeving | 10.076 | 10.063 | 9.959 | |
Totale Baten | 20.572 | 25.419 | 37.472 | |
Saldo (baten - lasten) | -17.729 | -18.195 | -10.841 | |
Onvoorzien | ||||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | -131 | -103 | |
7.3 | Afval | -60 | -45 | |
Resultaat vóór bestemming | -17.729 | -18.385 | -10.990 |
Reserves | ||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | - | 30 | 30 |
---|---|---|---|---|
2.1 | Verkeer en vervoer | 775 | 1.381 | 1.381 |
2.2 | Parkeren | - | - | - |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | - | - | 787 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | - | 30 | 30 |
7.2 | Riolering | - | - | 110 |
7.3 | Afval | - | - | - |
7.4 | Milieubeheer | 10 | 10 | 10 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | - | - | 42 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | - | - | - |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | - | 1.058 | 4.267 |
8.3 | Wonen en bouwen | - | 549 | 549 |
Totale toevoegingen | 785 | 3.057 | 7.206 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | - | - | - |
2.1 | Verkeer en vervoer | -848 | -1.654 | -2.197 |
2.2 | Parkeren | - | -1 | - |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -325 | -470 | -434 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -425 | -156 | -155 |
7.2 | Riolering | - | -30 | -28 |
7.3 | Afval | - | -15 | - |
7.4 | Milieubeheer | -70 | -92 | -37 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | - | - | - |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | -20 | -47 | -47 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | - | -167 | -444 |
8.3 | Wonen en bouwen | -527 | -588 | -112 |
Totale onttrekkingen | -2.214 | -3.220 | -3.455 | |
Saldo (baten - lasten reserves) | 1.429 | 163 | -3.751 |
Resultaat na bestemming | -16.300 | -18.222 | -14.741 |
Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2020 vóór bestemming:
Taakveld 1.1 Crisisbeheer
Een positief resultaat op dit taakveld is veroorzaakt door een lagere inkomensoverdracht dan begroot van € 27.000. Ook lagere beheer- en opleidingskosten van € 29.000 voor rampenbestrijding en € 32.000 voor de brandweer spelen een rol. Deze lagere kosten worden o.a. veroorzaakt door de corona crisis.
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
De kosten voor de openbare orde en veiligheid zijn circa € 99.000 lager uitgevallen dan begroot doordat specifieke projecten en opleidingstrajecten geen doorgang hebben gevonden. Daarnaast zijn er lagere uitgaven voor service bij festiviteiten door de corona maatregelen. Ook het onderzoek naar veiligheidszorg is uitgesteld.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Het onderhoud aan de wegen, straten en pleinen en het GVVP is als gevolg van prioriteiten uitgesteld naar een later moment. Door de zachte winter is er minder uitgegeven aan gladheidbestrijding.
In 2020 hebben we € 22.000 meer vergoeding schadekosten ontvangen voor het product openbare verlichting. Daarnaast zijn er circa € 60.000 minder kosten gemaakt voor straatreiniging. We hebben extra leges ontvangen voor het aanleggen van leidingen werk.
Taakveld 2.2 Parkeren
Er is voor een bedrag van € 28.000 minder uitgegeven aan onderhoud aan parkeerterreinen.
Taakveld 2.4 Economische havens en watergangen
Het uitvoeren van minder onderhoud aan de waterkering en afwatering en de lagere urentoerekening heeft tot gevolg dat op dit taakveld een positief resultaat is gerealiseerd.
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (open lucht)recreatie
Inmiddels zijn er 8 doorkijkpanelen gerealiseerd. In 2021 wordt het project afgerond. Door het stellen van andere prioriteiten en de mogelijkheden binnen de beperkingen is er minder geïnvesteerd in de advisering en de bijdrage voor leefbaarheid wijken en dorpen. Ook de aanvragen van subsidies op deze onderdelen zijn lager dan verwacht. Het onderhoud van de recreatieve voorzieningen waaronder stranden is lager uitgevallen dan verwacht.
In 2020 zijn de volgende bewonersinitiatieven uitgevoerd:
Urnenmuur Espel | € 4.926 |
---|---|
Samenwerking buurthuis Espelervaart | € 4.064 |
Voetgangersbrug Ens | € 1.375 |
Vergoeding reiskosten voedselbank | € 1.200 |
Buurthuis Revelsant, inloopochtenden | € 794 |
Maaltijdenservice Rutten | € 500 |
Volkstuinen Creil bloemenmengsel | € 450 |
Obstakelrun bewoners Kraggenburg | € 300 |
Espel groeit | € 250 |
Hart voor kerst Emmeloord | € 250 |
Espel buurthap | € 212 |
Bewonersinitiatief Zuid Zoekt | € 200 |
Koffiegroep De Erven | € 109 |
Pietenfeest Revelsant | € 86 |
Revelsant burendag | € 40 |
Totaal | € 4.756 |
Taakveld 7.2 Riolering
De begrote kosten zijn nagenoeg volledig uitgegeven. Er is een kleine besparing gerealiseerd op de onderhoudskosten. Daarnaast is er een klein voordeel behaald ten opzichte van de begroting op de leges van rioolrechten.
Taakveld 7.3 Afval
De neergaande lijn van de kosten voor het afvoeren en verwerken van afval laat sinds 2018 een kentering zien. Verschillende afvalstromen die voorheen een hoge waarde hadden, leveren steeds minder op. De afvalmarkt blijft onderhevig aan factoren die niet te beïnvloeden zijn door gemeenten. De prijzen van grondstoffen worden vaak bepaald op de wereldmarkt en zijn in 2020 verder gedaald. Daarnaast heeft de landelijke overheid in 2019 de belasting verhoogd op het verbranden (en storten) van restafval. Vanaf maart 2020 is de norm thuiswerken waar mogelijk. De intelligente lockdown bracht met zich mee dat een grote groep inwoners thuis bleef. Hierdoor zijn meer mensen thuis aan het klussen, verbouwen en opruimen geslagen. Desondanks was de aangeboden hoeveel afval ongeveer gelijk aan de hoeveelheid van 2019.
Taakveld 7.4 Milieubeheer
De DRA stresstest wateroverlast is circa € 7.000 hoger uitgevallen dan verwacht. Daartegenover staat dat de kosten voor handhaving milieu lager uitgevallen zijn.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Over dit taakveld zijn er in 2020 minder uitgaven gerealiseerd dan begroot. Dit komt door lagere onderhoud en beheerkosten.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening
Op het product bestemmingsplannen is meer leges omgevingsvergunning ontvangen van circa € 83.000. Daarnaast heeft het project in het kader van de Flora en Fauna wet geen doorgang gevonden en zijn er minder uren besteed aan ruimtelijke ordening dan vooraf begroot.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Bouwgrondexploitatie woningbouw, waaronder Emmelhage, Wellerwaard en het Centrumplan.
De bouwgrondexploitatie zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
De investeringskredieten voor het uitvoeringslab Nagele, informatievoorziening Nagele en Project NOP de Ruimte zijn niet geheel aangewend en zullen worden overgeheveld naar 2021. Daarnaast zijn er meer vergunningen verleend en bouwleges geïnd. Ook is er minder gebruik gemaakt van de inzet van personeel. Voor het product Bouwen en Wonen zijn er meer kosten gemaakt die in verband staan met de verhoogde opbrengst van de leges. De ontwikkeling van de woonvisie en de kernvoorraad heeft hierdoor minder prioriteit gehad.