Corona (Covid-19)

Stand van zaken

0.1 Bestuur

De financiële effecten zijn minimaal
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen.
Voor het blijven functioneren van de bestuursorganen zoals het college en de raad zijn er aanvullende faciliteiten beschikbaar gesteld. Er zijn extra kosten gemaakt voor het online vergaderen van de raad en het college. Deze kosten zijn meegenomen in de kosten voor overhead (taakveld 0.4), omdat dit ineens aangekocht en gefinancierd is voor de gehele organisatie. De mogelijkheden tot het besturen en de manier van samenwerken en samen komen is sterk gewijzigd. Zowel voor de raad als voor het college vraagt dit een groot aanpassingsvermogen.

0.2 Burgerzaken

De financiële effecten zijn aanzienlijk
Tot dit taakveld behoren de burgerzaken.

Tijdens de coronacrisis hebben we onze dienstverlening aangepast. Er zijn extra personele kosten gemaakt voor het KCC. Dit komt omdat er voor is gekozen om in ploegen te werken zodat er bij een uitbraak geen sprake is van het wegvallen van het hele team. De totale kosten voor extra inzet bedraagt circa € 200.000.

Daarnaast zijn er minder huwelijken voltrokken of huwelijk zijn omgezet naar het gratis moment. Daardoor blijven de inkomsten voor de huwelijksleges achter. Er zijn ook minder reisdocumenten uitgegeven en waar mogelijk uitgesteld. De financiële effecten zijn op dit moment nog niet voldoende inzichtelijk. De dienstverlening is sinds mei weer volgens de reguliere wijze zonder de noodzaaktoets en wens en behoefte-inventarisatie vooraf. Hierdoor is de aanvraag van documenten weer genormaliseerd.

Extra kosten verkiezingen 2021
Het kabinet stelt geld beschikbaar om gemeenten te compenseren voor de extra kosten bij o.a. de Tweede Kamerverkiezing 2021 als gevolg van de coronamaatregelen. De extra kosten hangen onder meer samen met aanvullende kosten voor de inrichting van stemlokalen, voor het mogelijk moeten huren van alternatieve locaties die in de coronacrisis beter geschikt zijn om als stemlokaal in te richten, voor toegankelijkheid van die locaties en voor de aanvullende werkzaamheden die gemeenten moeten doen ter voorbereiding van de verkiezingen. Het bedrag van € 80.152 wordt geoormerkt binnen de reserve beleidsplan.

0.4 Overhead

De financiële effecten zijn fors
Tot dit taakveld behoren de activiteiten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.

Meer uitgaven digitalisering
In 2020 is er in een hoog tempo een slag gemaakt in digitalisering ter ondersteuning van het vele thuis- en digitaal werken.

Werknemersuitgaven   
De vergoeding voor thuiswerken betreffende ARBO gerelateerde zaken is opgesteld en uitgewerkt. Hierbij kan gedacht worden aan een bureaustoel, tweede scherm of in hoogte verstelbaar bureau. Er is een besparing zichtbaar op de vergoeding voor de reiskosten. Hierbij is de verbreding van de fiscale vrije ruimte meegenomen. Structureel stijgen de kosten.

Meer uitgaven overhead   
De meeste aanpassingen om het gemeentehuis en de werkplekken coronaproof te maken zijn in 2020 gemaakt. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor communicatie.

Hogere uitvoeringsdruk   
Medewerkers hebben door de coronacrisis soms aanvullende werkzaamheden gekregen waardoor het reguliere werk vertraagd kan zijn. Wanneer de extra werkzaamheden tot het niet halen van (beleids)doelstellingen zal leiden is dit opgenomen in de regulieren teksten van de jaarstukken. Daarnaast zijn er extra kosten gemaakt voor de inhuur van personeel dat niet direct onder een inhoudelijk programma valt. De kosten zijn zoveel mogelijk per taakveld benoemd.

Jaarrekeningcontrole   
Door de aangepaste dienstverlening, extra werkzaamheden en thuiswerken zal er extra geïnvesteerd moeten worden in het proces en de samenwerking van de accountantscontrole.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52