Corona (Covid-19)

Stand van zaken

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden


Er zijn beperkte financiële effecten   
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat in en exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld toe te delen. Voor gemeente Noordoostpolder gaat het hierbij om verschillende gemeentelijke eigendommen, het verduurzamen van gemeentelijke gebouwen, het Dr. Jansencentrum en enkele overige gebouwen.
Er zijn minder bijeenkomsten georganiseerd door de gemeente en door overige partijen waardoor de huuropbrengsten naar verwachting achterblijven. Echter blijven de uitgaven ook beperkt waardoor per saldo de financiële effecten beperkt blijven. Daarnaast hebben overleggen en bijeenkomsten voor het verduurzamen of ontwikkelen van locaties niet of in beperkte mate plaats kunnen vinden. Naar verwachting zullen specifieke projecten vertraging oplopen.

2.3 Recreatieve havens

Minimale financiële effecten.
Tot dit taakveld behoren havens voor de recreatieve scheepvaart: In de eerste helft van 2020 is er minder recreatievaart geweest dan normaal. Voor veel gemeenten betekent dit dat er minder inkomsten zijn geweest voor haven-, sluis- en bruggelden. Omdat in Noordoostpolder geen haven-, sluis-, of bruggelden wordt opgelegd is er ook geen sprake van minder inkomsten.

3.1 Economische ontwikkeling

Beperkte financiële effecten voor de gemeente.
Onder taakveld 3.1 verantwoorden wij de samenwerking, ontwikkeling en versterking van en met het bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen en medeoverheden. Door de maatregelen heeft een groot aantal werkzaamheden met bedrijven en instellingen niet, of op een andere wijze, plaatsgevonden.
We zagen dan ook dat de projecten later opgestart werden, langer in ontwikkeling zijn of uitgesteld naar een later moment wanneer de samenwerking geïntensiveerd kan worden. De budgetten die niet gebruikt zijn, werden overgeheveld.

Horeca, culturele instellingen, bedrijven in de automotive en detailhandel op het gebied van kleding hebben aanzienlijk minder inkomsten dan andere jaren. Dat deze gevolgen nog niet te zien zijn in de vorm van meer faillissementen en uitkeringen komt in alle waarschijnlijkheid door het pakket van economische steunmaatregelen van de rijksoverheid. Een deel van de maatregelen, zoals de NOW en de TOZO is verlengd tot en met juni 2021.

Arbeidsmarkt
Cijfers van het UWV laten zien dat het aantal mensen met een WW-uitkering na een aanvankelijke groei  stabiel blijft. In oktober 2020 ontvingen 718 mensen uit Noordoostpolder een WW-uitkering, in november 2020 waren dat er 709. Evengoed is het aantal WW-uitkeringen in november 12,5% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Na een bepaalde tijd stromen mensen vanuit de WW naar de Bijstand. Dat effect is nog niet sterk zichtbaar, driekwart jaar na het begin van de coronacrisis. In december had USD 862 actieve dossiers, in november waren dat er 864. Ter vergelijking: in januari 2020 waren er 842 dossiers. Bij het sociaal loket zien we een toename van vragen van ZZP’ers. De verwachting is dat de vraag naar ondersteuning gaat toenemen.

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Minimale financiële effecten voor de gemeente.   
Tot dit taakveld behoren de op bedrijven en ondernemers gerichte ondersteuning en dienstverlening van de gemeente.
Het aantal faillissementen in Noordoostpolder is (nog) niet gestegen. Uit metingen bij ondernemers in de Regio Zwolle blijkt dat 24% van de ondernemers wel vreest voor het voortbestaan van het bedrijf. 16% van de ondernemers denkt mensen te moeten ontslaan. Het echte effect van de coronacrisis zal in 2021 duidelijk worden. De sectortafels worden zo snel mogelijk bijeengeroepen, om te kijken of we lokaal en regionaal kunnen ondersteunen en faciliteren om de economische gevolgen van de coronacrisis te beperken.
Omdat er vanwege de coronacrisis minder bijeenkomsten/beurzen hebben plaatsgevonden, is het geraamde budget van € 21.000 niet ingezet.

3.4 Economische promotie

Forse financiële effecten
Tot dit taakveld behoren activiteiten rond recreatie en toerisme.

Minder inkomsten toeristenbelasting
Voor 2020 wordt uitgegaan van verminderde inkomsten wat betreft toeristenbelasting. Reden hiervoor is het wegvallen van het verblijf door arbeidsmigranten. Dit zorgt voor een negatief effect op de toeristenbelasting.
Een dempend effect hierop is het aantal mensen dat in eigen land op vakantie ging in 2020.
Het Rijk gaat uit van een daling van € 97.000. Dat bedrag krijgen we vergoed vanuit het Rijk. Echter in 2021 zullen we pas weten wat de daadwerkelijke effecten zijn omdat dan de aanslag voor 2020 wordt opgelegd

Verandering in promotionele activiteiten    
De promotionele activiteiten worden niet of met een lager bezoekersaantal uitgevoerd. Hierdoor is er minder aandacht in de media voor het imago van de gemeente Noordoostpolder. Daardoor verwachten we een daling van de kosten voor economische promotie en evenementen.

Het aantal promotionele activiteiten in 2020 was zeer gering. Sinds maart hebben slechts enkele activiteiten plaats kunnen vinden binnen alle beperkingen en maatregelen. Hierdoor is er minder media aandacht geweest voor dergelijke activiteiten én dus promotie van Noordoostpolder als gebied. Voor 2020 is een daling van de kosten voor economische promotie en evenementen verwacht. De verantwoording van de afgegeven subsidies voor promotionele activiteiten in 2020 zal duidelijkheid geven over de exacte daling.

Terrassen tijdelijk anders gebruikt
De coronamaatregelen betekenden dat ondernemers met een terras meer ruimte nodig hadden om hetzelfde aantal gasten te ontvangen.  
Om aan deze ruimtevraag tegemoet te komen, heeft het college besloten de extra ruimte te geven, tegen dezelfde totaalprijs per jaar. Voor de maanden april en mei (de maanden waarin de horeca gesloten was), betaalden de ondernemers géén huur. Dit zorgt voor een inkomstenderving voor de gemeente.

Financieel vallen de terrassen onder taakveld 1.2. Daarom zijn die in programma 1 opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52