4.2 Onderwijshuisvesting | |
---|---|
Scholen hebben verschillende maatregelen moeten nemen om coronaproof les te kunnen geven. Dit geldt voor zowel fysiek onderwijs op school, als voor thuis- en hybride onderwijs. De scholen zijn hier zelf voor verantwoordelijk. Uit gesprekken met de scholen is gebleken dat ze dit op een adequate manier hebben opgepakt. Gezamenlijk zijn we scherp op de regelgeving en op nieuw beleid naar aanleiding van nieuwe ventilatie vereisten. | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |
De sluiting van de scholen heeft veel impact op de scholen en de leerlingen. Na de eerste sluiting van de scholen, half maart, leek het oplopen van achterstanden door thuisonderwijs in onze gemeente beperkt. Maar met de tweede sluiting eind van het jaar worden de zorgen hierover groter. Met name kinderen waarvoor al zorgen waren, zijn in deze perioden het meest kwetsbaar gebleken. Hiervoor zal komende periode extra aandacht zijn. De schoolbesturen verwachten dit vooralsnog binnen de reguliere werkzaamheden te kunnen aanpakken. | |
5.1 Sportbeleid en activering | |
Door de beperkende maatregelen in verband met coronacrisis moesten alle sportaccommodaties half maart dit jaar sluiten. Dit heeft veel impact op de sportverenigingen. Om de sportverenigingen tegemoet te komen is er voor een periode van vier maanden vrijstelling gegeven voor het betalen van huur. Vanuit het Rijk heeft de gemeente hier compensatie voor ontvangen. Verenigingen en gemeente hebben veel tijd geïnvesteerd in het opstarten van de sportactiviteiten en de daarbij horende coronaproof protocollen. Er is zorg over de gevolgen die dit heeft voor de vitaliteit en financiële zelfstandigheid van de verenigingen, dit wordt komende periode verder in kaart gebracht. | |
5.2 Sportaccommodaties | |
Het Bosbad heeft een forse financiële tegenvaller gehad door de coronacrisis. Door de coronamaatregelen moest het zwembad dicht. Daardoor zijn er in die periode geen inkomsten geweest terwijl het zwembad wel technisch moest doordraaien. Het zwembad heeft gebruik gemaakt van de rijksregelingen NOW en TOGS, maar heeft moeten interen op haar eigen vermogen. Het wachten is op een specifieke compensatie regeling voor zwembaden die begin 2021 van het Rijk wordt verwacht. | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | |
Het Cultuurbedrijf heeft forse nadelige effecten ondervonden door de coronacrisis. In het begin van de coronacrisis zijn alle vestigingen van het Cultuurbedrijf gesloten geweest. Medio 2020 konden vestigingen met beperkende maatregelen weer open gaan. De culturele activiteiten op Schokland hebben veel bezoekers getrokken, maar dat geldt niet voor het theater en het Muzisch Centrum. Het Cultuurbedrijf heeft vanwege de omzetderving aanspraak gedaan op rijksregeling NOW. Via het Gemeentefonds zijn gemeenten gecompenseerd om de lokale cultuurinfrastructuur te ondersteunen. Op basis van deze regeling heeft het Cultuurbedrijf een extra subsidie ontvangen van € 68.000, welke verdubbeld is door de provincie. Hiermee wordt het verwachte tekort voor 2020 voor het Cultuurbedrijf beperkt. | |
5.4 Kunst | |
Naast het Cultuurbedrijf zijn we met dansschool Artistique in gesprek over de gevolgen van COVID-19 voor hun organisatie. Door gebruik te maken van sportaccommodaties kon een deel van hun activiteiten doorgang vinden. | |
5.5 Cultureel erfgoed | |
De financiële effecten zijn beperkt | |
5.6 Media | |
De subsidie voor de bibliotheek is volgens het reguliere proces doorgelopen. Door de maatregelen is de bibliotheek fysiek tijdelijk gesloten geweest maar op een andere wijze is de dienstverlening doorgezet. Zo kon leesmateriaal op afspraak opgehaald en ingeleverd worden en werd meer gebruik gemaakt van digitale voorzieningen. De financiële effecten voor de bibliotheek zijn beperkt. Ook de lokale omroep heeft niet direct effecten ondervonden van de coronacrisis. De subsidie aan deze partij is doorgelopen zoals regulier. |