1.1 Crisisbeheersing en brandweer | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder dit taakveld verantwoorden wij de rampenbestrijding, de bijdrage aan de veiligheidsregio en de kosten voor de brandweer. Door de maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19 is de werving en selectie van nieuw personeel voor de veiligheidsregio vertraagd. Beschikbare middelen voor salariskosten konden incidenteel afgeraamd worden en zijn ingezet voor de extra kosten die het gevolg zijn van de coronacrisis. Dat geldt ook voor middelen die bestemd waren voor training en oefening. Veel multidisciplinaire trainingen en oefeningen konden niet doorgaan. |
Veiligheidsregio |
Impact coronacrisis op veiligheidsregio Niet eerder is er zo lang sprake geweest van een opgeschaalde crisisorganisatie. Dit heeft veel impact (gehad) op de veiligheidsregio. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat we juist ook voor dit soort situaties een veiligheidsregio hebben. De veiligheidsregio heeft in zekere zin “gewoon” gedaan waartoe ze opgericht is. Denk daarbij aan o.a. het voorbereiden van besluitvorming, afstemmen van beleid, uitwerken van noodverordeningen en coördineren van hulpverlening. Dit heeft er wel toe geleid dat medewerkers van zowel de veiligheidsregio als de gemeente Noordoostpolder andere (geplande) werkzaamheden deels of volledig hebben moeten laten liggen. Hierdoor zijn o.a. de uitvoering van de verbeterpunten uit de kwaliteitsmeting en het vormgeven van de crisisorganisatie Midden-Nederland vertraagd.
Vanwege de coronamaatregelen konden opleidings-, trainings- en oefenactiviteiten niet doorgaan zoals gepland. Waar mogelijk is extra ingezet op digitaal leren. Zo zijn er nieuwe multidisciplinaire e-learning programma’s ontwikkeld en uitgerold.
Corona heeft niet alleen geleid tot vertraging of het niet doorgaan van bepaalde activiteiten. Het heeft ook de samenwerking in de crisisbeheersing tussen veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi & Vechtstreek, als partners binnen de samenwerkingsovereenkomst, versterkt.
Doordat evenementen lange tijd geen doorgang konden vinden, is personeel dat zich normaliter bezig houdt met advisering, op andere terreinen ingezet.
In de septembercirculaire is beschreven dat er procesafspraken zijn gemaakt om tot compensatie te komen van de kosten van veiligheidsregio’s. Op basis van de huidige informatie zijn de financiële effecten voor de gemeente minimaal. |
1.2 Openbare orde en veiligheid | |
---|
Extra uitgaven handhaving en openbare orde en ondersteuning veiligheidsvraagstukken Onder taakveld 1.2 verantwoorden wij de openbare orde en veiligheid, rechtsbescherming en service bij festiviteiten. Logischerwijs hebben we vanuit openbare orde en veiligheid, veel meer dan gepland, capaciteit ingezet op openbare orde & veiligheid en crisisbeheersing. Daarbij hebben we nauw samengewerkt met de veiligheidsregio. Sommige geplande werkzaamheden, zoals het opstellen van het integraal veiligheidsbeleid Dronten, Noordoostpolder en Urk, zijn later afgerond. Andere werkzaamheden, zoals de implementatie van persoonsgerichte aanpak, zijn wel opgestart maar konden niet afgerond worden.
Vanaf de zomer is aanvullende capaciteit ingehuurd voor de werkzaamheden gerelateerd aan de coronacrisis.
Om alle maatregelen vanuit de noodverordeningen en ministeriële aanwijzingen te kunnen handhaven, is extra BOA capaciteit ingehuurd. Kosten hiervan bedragen € 80.000,-.
Doordat festiviteiten op grote schaal niet toegestaan waren, zien we minder uitgaven en inkomsten voor de service van festiviteiten. |
Minder inkomsten terrassen |
In totaal zijn er ca. 30 terrassen op gemeentegrond. Zij betalen normaal een huurtarief per jaar. In 2020 is de huur kwijtgescholden voor de maanden dat de horeca gesloten was. Dit betekent ca € 8.000 minder aan inkomsten. Daarnaast mochten de horecabedrijven dit jaar kosteloos extra grond gebruiken voor meer ruimte tussen de tafels op het terras. |
2.1 Verkeer en Vervoer | |
---|
Er zijn geen financiële effecten voor verkeer en vervoer. Onder taakveld 2.1 verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot verkeer- en vervoersstromen. Landelijk zien we een trend van lagere uitgaven voor verkeer en vervoer doordat er geen verkeersmaatregelen in het kader van evenementen worden uitgevoerd. Wij verantwoorden deze kosten onder taakveld 1.2 en declareren eventuele kosten bij de initiatiefnemer. Het proces van het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) heeft aanzienlijke vertraging opgelopen als gevolg van de coronacrisis. De overlegavonden met belanghebbenden zijn geannuleerd en in een digitale variant inmiddels afgerond. Doordat de externe projectleider getroffen is door corona is het project verder vertraagd. De gevolgen van de coronacrisis hebben ook effect op de inhoud van het GVVP. De verwachting is dat de tijdelijke situatie door de coronacrisis niet alleen een tijdelijke invloed heeft op de vervoersomvang, maar ook op lange termijn een aanzienlijk effect heeft. De veranderingen in de vervoersstromen en de effecten daarvan zullen vertaald moeten worden naar het GVVP. |
2.2 Parkeren | |
---|
Er zijn geen financiële effecten |
2.4 Economische havens en waterwegen | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | |
---|
De verwachte financiële effecten zijn minimaal Onder taakveld 3.2 verantwoorden we de grondexploitaties voor bedrijventerreinen. In 2020 heeft de coronacrisis geen significant effect gehad op de verkoop van bedrijventerreinen. |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder taakveld 5.7 verantwoorden we het openbaar groen, recreatieve voorzieningen en werkzaamheden in het kader van leefbaarheid. |
Leefbaarheid |
Onze inwoners zijn meer thuis, door corona, en hechten meer waarde aan hun leefomgeving en de mogelijkheden voor hun kinderen. Ze willen dichter bij huis ontspannen. We zien daardoor een lichte stijging in de wens naar meer of verbeterde speel- en recreatievoorzieningen. Deze vragen/wensen komen binnen via IGW en contactmedewerkers wijkbeheer. In enkele dorpen en wijken zijn projecten bedacht en uitgewerkt en zijn vanuit de bestaande budgetten ondersteund. Daarnaast zijn reguliere werkzaamheden gewoon doorgegaan. |
Openbaar Groen |
Het openbaar groen is onderhouden zoals verwacht. Ook hierin zien we een stijging van de bezoekersaantallen. Omdat we geen inkomsten generen zoals entreegelden voor het bos zien we geen stijging in de financiële middelen. |
Recreatie |
De recreatiesector werd zowel positief als negatief beïnvloed door de coronacrisis. Binnen Noordoostpolder zijn er ondernemers in de recreatie en toerismebranche die door de beperkende maatregelen minder inkomsten genereren dan andere jaren, maar voor veel ondernemers in de verblijfsrecreatie was de zomerperiode goed. Door de beperkende maatregelen in het reizen naar het buitenland zagen we dat mensen meer gebruik maakten van verblijfsrecreatie in eigen land en voorzieningen als de Wellerwaard. |
7.2 Riolering | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal In het begin van de coronacrisis en de onduidelijkheden rond besmetting is gekozen om gebruik te maken van een gespecialiseerd bedrijf met de juiste beschermingsmiddelen om de risico’s zo beperkt mogelijk te houden. Al snel waren de overige bedrijven ook uitgerust met de juiste beschermingsmiddelen waardoor marktwerking de feitelijke kosten weer nivelleerde. |
7.3 Afval | |
---|
Extra uitgaven door meer afvalinzameling Taakveld 7.3 bevat alle activiteiten die verband houden met afvalinzameling en verwerking. |
Afvalinzameling (HVC) |
Vanaf maart 2020 is de norm thuiswerken waar mogelijk. De intelligente lockdown bracht met zich mee dat de grootste groep inwoners thuis bleef. Hierdoor zijn meer mensen thuis aan het klussen, verbouwen en opruimen gegaan. Het huishoudelijke afval is hiermee behoorlijk gestegen. Door de nieuwe methodiek van afvalverwerking zien we geen toename in de kosten en/of afvalstromen. |
Hogere uitgaven milieustraat |
Door het hierboven genoemde klussen, verbouwen en opruimen zijn er meer bezoekers geweest bij de milieustraat. Om alles in goede banen te leiden is daarvoor extra capaciteit ingezet. Inmiddels is de extra inzet weer afgeschaald naar de normale bezetting. |
7.4 Milieubeheer | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder dit taakveld verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot duurzaamheid, bescherming van de leefomgeving en milieu. De activiteiten met betrekking tot milieubeheer hebben tot op dit moment geen hinder ondervonden van de gevolgen van de coronacrisis. Zowel landelijk al in de Noordoostpolder zien wij een trend van verbouwen en verduurzamen van woningen. Dit heeft door de coronacrisis een boost gekregen. Het gemeentelijke Energieloket merkt een verschuiving naar digitale communicatie en past haar werkwijze hierop aan door meer online advies te geven. |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder het taakveld 7.5 verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot uitvaarten, begraafplaatsen en crematoria. We zien over de het gehele jaar geen grote stijging in het aantal uitvaarten waardoor er geen tot zeer beperkte financiële effecten waarneembaar zijn. Bij uitvaarten waren er, door de landelijke maatregelen, minder bezoekers toegestaan dan normaal. |
8.1 Ruimtelijke Ordening | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder het taakveld 8.1 verantwoorden wij het voorbereiden en vaststellen van structuur- en bestemmingsplannen en visies en faciliterend grondbeleid. Binnen dit taakveld zien wij in 2020 een grote stijging in de vraag naar corona-gerelateerde flexibiliteit om af te wijken van het huidige bestemmingsplan, vooral van horeca- en recreatieondernemers. Als gemeente doen wij ons uiterste best om, binnen de wettelijke kaders, de burgers en ondernemers zo veel mogelijk tegemoet te komen in de (on)mogelijkheden van deze tijd. |
Bijhouden basisregistraties BAG en BGT |
Als gevolg van coronacrisis is een achterstand ontstaan bij de landmeetkundige werkzaamheden in het kader van de Wet BAG en BGT. Voor deze metingen moet een inhaalslag gemaakt worden door extern in te huren, dit kan echter pas op het moment dat de corona beperkingen dat weer toelaten. Tot die tijd lopen de achterstanden gestaag verder op. Hiervoor zal eenmalige opdracht in de markt worden gezet, de verwachte kosten hiervoor worden geraamd op €20.000,- |
Huurinkomsten Dokter Jansencentrum |
Tot op heden worden de huren in het dokter Jansencentrum betaald. Veel huurders kunnen in gewijzigde vorm hun bedrijfsvoering continueren. Het is mogelijk dat dit door de coronamaatregelen veranderd en dat daardoor de huurinkomsten onder druk komen bij gelijkblijvende kosten. Een aantal huurders heeft uitstel van betaling gekregen. |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Onder dit taakveld verantwoorden wij alle kosten met betrekking tot de grondexploitaties. Voor grondexploitaties van woningbouwlocaties is de verwachting dat door de gespannen woningmarkt en lage rentestand er op korte termijn niet tot nauwelijks effect is. |
8.3 Wonen en Bouwen | |
---|
De financiële effecten zijn minimaal Taakveld 8.3 gaat over woningbouw en woningverbetering, vergunningen en stedelijke vernieuwing. |
Basisregistraties |
Als gevolg van coronacrisis is een achterstand ontstaan bij de landmeetkundige werkzaamheden in het kader van de Wet BAG. Voor deze metingen moet een inhaalslag gemaakt worden door extern in te huren, dit kan echter pas op het moment dat de corona beperkingen dat weer toelaten. Tot die tijd lopen de achterstanden gestaag verder op. De kosten voor het maken van de inhaalslag worden geraamd op € 30.000 ,-. |
Realiseren duurzaamheidsambities |
Geplande (communicatie)acties om verduurzaming van woningen te stimuleren en duurzaamheid in zijn algemeenheid onder de aandacht te brengen zijn vertraagd of worden op andere wijze ingevuld. Het project in de Zuidert om een actie op te zetten om woningen te verduurzamen is grotendeels doorgeschoven. Eind 2020 zijn we begonnen om te kijken of de subsidie Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) mogelijk niet (geheel) voor de Zuidert wordt ingezet, maar voor een andere communicatie-actie. De uitvoering van de RRE regeling moet namelijk uiterlijk maart 2021 zijn afgerond.
De jaarlijkse duurzaamheidsevenementen die we samen met de pioniers van toekomst organiseren, werden dit jaar anders ingevuld. Er vonden geen fysieke bijeenkomsten plaats maar een marketing project waarbij met behulp van sociale media, filmpjes en een duurzaamheidskrant het onderwerp duurzaamheid onder de aandacht van de inwoners van Noordoostpolder is gebracht. |
Wonen |
Er is nog steeds een landelijk woningtekort, de druk op de woningmarkt is hoog. Het duurt sowieso altijd wel even voordat een crisis ook de woningmarkt raakt. Meestal daalt eerst het vertrouwen, na een half jaar worden de transacties geraakt en daarna volgen de prijzen. Door de hoge vraag naar woningen, ook van buiten Noordoostpolder, zijn het afgelopen jaar de woningprijzen gestegen.
Daarnaast zien we een toename van bouw en verbouw van woningen en overige complexen. In een aantal gevallen is er een omgevingsvergunning nodig. We zien dan ook een positief effect op de cijfers als het gaat om de opbrengsten van de leges. Echter is het niet mogelijk om exact aan te geven welk deel van de stijging van de legesopbrengsten het gevolg zijn van de coronapandemie. |