“Om de financiële rechtmatigheid beheersbaar en aantoonbaar te maken (art.212 gemeentewet) zijn in processen interne controlemaatregelen vastgelegd. Door de medewerkers van het team interne controle zijn verbijzonderde interne controles uitgevoerd. Dit op basis van een door het college opgesteld en vastgesteld Intern Controleplan. In dit plan zijn de door het team interne controle uit te voeren werkzaamheden zijn opgenomen. De controles hebben voornamelijk plaatsgevonden via proces -en dossieronderzoeken. In het jaarverslag Interne Controle wordt op de interne controle uitgevoerde werkzaamheden ingegaan.
Naar verwachting zal met ingang van 2021 rechtmatigheidsverantwoording door het college worden ingevoerd. ter voorbereiding hierop is het Plan van aanpak rechtmatigheidsverantwoording 2021 vastgesteld door het college en is het ambitie niveau hiervoor, voor de jaren 2021 en 2022 afgestemd met de raadscommissie.
Artikel 213a van de gemeentewet gaat over periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur. In 2020 zou het oorspronkelijk geplande onderzoek uit 2019 over de klanttevredenheid van de gemeentelijke dienstverlening via de website, telefoon en balies alsnog worden uitgevoerd. Door de maatregelen in verband met de COVID-19 pandemie is de registratie van de klanttevredenheid aan de balies stop gezet. Ook wacht de uitrol van de tool om klanttevredenheid via het telefonische kanaal te meten op de voltooiing van de nieuwe telefoniecentrale. Hierdoor was er te weinig data beschikbaar om conclusies te trekken over de klanttevredenheid van de gemeentelijke dienstverlening via de website, telefoon en balies. Op het moment dat de tools allemaal geïmplementeerd zijn en de klanttevredenheid ook daadwerkelijk wordt gemeten zal het college overwegen om dit onderzoek opnieuw als 213a onderzoek op te voeren.
Voor 2020 stond een 213a onderzoek gepland naar de mate van preparatie van onze organisatie in het kader van rampenbestrijding. Met het overhevelen van taken naar de Veiligheidsregio is een regio brede organisatie voor bevolkingszorg ingesteld. De onderzoeksvraag was; mocht zich een ramp of crisis in onze gemeente voordoen, is onze eigen organisatie dan voldoende geoutilleerd voor de taken die we opgedragen krijgen en het beantwoorden van de vragen die dan aan ons gesteld worden? Het jaar 2020 was het jaar van de COVID-19 pandemie. Hiervoor is intern een crisisorganisatie ingericht. De focus van de organisatie lag op het managen van deze pandemie. Dit onderzoek is uitgesteld tot nader orde. Mogelijk kunnen de geleerde lessen opgedaan n.a.v. de huidige pandemie hierin worden meegenomen.
Verantwoording over onderzoeken naar informatiebeveiliging en privacy komen aan de orde in de separate paragraaf daarover.