Jaarrekening

Overige jaarrekeninggegevens

Raming begrotingsjaar na wijziging

Realisatie begrotingsjaar

Begrotingsafwijking

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Bestuur en ondersteuning

44.238

14.751.354

-14.707.116

80.655

13.967.027

-13.886.372

36.417

784.327

820.744

Fysieke leefomgeving

25.418.597

43.804.033

-18.385.436

37.471.957

48.461.608

-10.989.651

12.053.360

-4.657.575

7.395.785

Sociale leefbaarheid

5.208.732

18.112.337

-12.903.605

4.871.694

16.073.625

-11.201.931

-337.038

2.038.712

1.701.674

Economische ontwikkeling

3.944.021

5.307.548

-1.363.527

3.242.483

4.567.131

-1.324.648

-701.538

740.417

38.879

Dienstverlening en besturen

445.420

3.505.315

-3.059.895

477.573

3.509.008

-3.031.435

32.153

-3.693

28.460

Financiën

94.482.455

886.336

93.596.119

95.041.374

985.872

94.055.502

558.919

-99.536

459.383

Krachtig Noordoostpolder

24.523.308

68.684.265

-44.160.957

19.562.227

62.011.215

-42.448.989

-4.961.081

6.673.050

1.711.968

154.066.771

155.051.188

-984.417

160.747.963

149.575.486

11.172.477

6.681.192

5.475.702

12.156.894

Bestuur en ondersteuning

1.605.023

742.320

862.703

1.529.407

2.230.074

-700.667

-75.616

-1.487.754

-1.563.370

Fysieke leefomgeving

3.220.266

3.057.073

163.193

3.454.551

7.205.560

-3.751.010

234.285

-4.148.487

-3.914.203

Sociale leefbaarheid

1.049.210

23.500

1.025.710

500.297

23.500

476.797

-548.913

-

-548.913

Economische ontwikkeling

633.052

1.276.160

-643.108

498.120

1.276.160

-778.040

-134.932

-

-134.932

Dienstverlening en besturen

-

19.000

-19.000

-

19.000

-19.000

-

-

-

Financiën

-

1.521.096

-1.521.096

-

1.521.096

-1.521.096

-

-0

-0

Krachtig Noordoostpolder

2.384.409

1.258.359

1.126.050

2.213.649

1.182.447

1.031.202

-170.760

75.912

-94.848

8.891.960

7.897.508

994.452

8.196.023

13.457.838

-5.261.815

-695.937

-5.560.330

-6.256.267

10.035

5.910.662

5.900.627

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen

X

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belasting na heffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar
- geconstateerd na verantwoordingsjaar














X














X

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.
- jaar van investeren
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren





X






X

Toelichting begrotingsrechtmatigheid:
In de programma’s 1,4 en 6 zijn aan de lastenzijde kostenoverschrijdingen ten opzichte van de gewijzigde begroting. Deze kostenoverschrijdingen zijn onrechtmatig, maar tellen niet mee voor het oordeel. Omdat het kostenoverschrijdingen betreft die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52