Dienstverlening en Besturen

Goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 - Een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn

Inwoners en ondernemers willen een snelle en betrouwbare dienstverlening. Daarom blijven wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 - Een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn

1.1 - We versterken onze digitale dienstverlening

Inwoners en ondernemers verwachten dat zij steeds meer zaken digitaal met ons kunnen doen. Wij spelen in op hun vraag. Bijvoorbeeld door meer diensten digitaal aan te bieden op onze website en via MijnOverheid.

Toelichting status activiteit

Onze online dienstverlening is verder uitgebreid. Er zijn nieuwe producten en diensten aan ons digitale loket toegevoegd zoals het inkomstenformulier voor het sociaal domein, de aanvraag drank- en horecavergunning en het formulier voor initiatieven uit de samenleving in deze periode van corona.

Er is een burgerpeiling gehouden over de openingstijden van het KCC. De input van de peiling wordt gebruikt voor het verder optimaliseren van de dienstverlening zodra de aangepaste dienstverlening vanwege corona is komen te vervallen.

Ook de toegankelijkheid van onze dienstverlening heeft aandacht gehad in 2020. We hebben een scan laten uitvoeren op onze websites naar de gebruikte techniek en content. De uitkomsten van de scan zijn gebruikt om verbeteringen door te voeren. Behalve de gemeentelijke website zijn ook de website van de gemeenteraad, wonen in NOP, gebiedspromotie en een voor het sociaal domein beoordeeld.

1.2 - We houden onze informatiehuishouding op orde

Om passende dienstverlening te bieden aan inwoners en ondernemers hebben we een goede ondersteunende informatiehuishouding nodig. In 2020 gaan we verder met het aanpassen en optimaliseren van onze informatiearchitectuur. Hierdoor kunnen we steeds meer systemen op elkaar en op landelijke voorzieningen aan laten sluiten. Verder houden wij aandacht voor informatieveiligheid (zie ook paragraaf ‘bedrijfsvoering’ in deze begroting).

Toelichting status activiteit

De afgelopen jaren hebben we het proces meldingen openbare ruimte geoptimaliseerd en klantvriendelijker gemaakt. Met als resultaat dat minimaal 80% digitaal wordt ingediend. In 2020 is een nieuw zaaksysteem geselecteerd. Dit zaaksysteem gaat ook gebruikt worden voor het ondersteunen van het geoptimaliseerde proces van meldingen openbare ruimte.

De gemeentelijke website is de spil in onze digitale dienstverlening. In zijn huidige vorm dateert onze website uit 2016. Omdat de techniek niet blijft stilstaan is het na 5 jaar noodzakelijk om de website technisch volledig opnieuw in te richten. In 2020 zijn we gestart met de voorbereidingen die ertoe moeten leiden dat de nieuwe technologie in 2021 in gebruik genomen kan worden

1.3 - Wij maken meer en slim gebruik van beschikbare data om onze dienstverlening verder te verbeteren

Om proactief op te kunnen treden en persoonlijke dienstverlening te kunnen leveren is kennis nodig. Door data te verzamelen, te analyseren en te gebruiken kunnen we onze kennis over de leefwereld van inwoners en ondernemers verbeteren. De resultaten van deze metingen en andere beschikbare data gebruiken wij om onze dienstverlening te verbeteren.

Toelichting status activiteit

Door de digitale inrichting van onze processen beschikken we over een schat aan data. Door het maken van en werken met zogeheten dashboards kunnen we bijna realtime zien hoe onze processen verlopen en hoe onze inwoners en ondernemers de dienstverlening ervaren. De dashboards geven goed inzicht in een aantal indicatoren waarmee op de (dienstverlenings)processen kan worden gestuurd. In 2020 zijn een aantal dashboards in gebruik genomen voor onder meer meldingen openbare ruimte, financiën en belastingen.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52