Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting | |
1 - De gemeentelijke financiën op orde | We houden de begroting en meerjarenraming sluitend. | |
---|---|---|
2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen | We voeren de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en het heffen en innen van belastingen zo efficiënt mogelijk uit. | |
3 - Planning & control producten digitaal presenteren | Onze planning & control producten op een eigentijdse wijze presenteren en toegankelijker maken voor inwoners en andere belanghebbenden. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |||
Speerpunt | 1 - De gemeentelijke financiën op orde | |||
---|---|---|---|---|
1.1 - De saldi van de (meer)jarenprogrammabegroting zijn voor alle vier de jaren positief en duurzaam structureel sluitend. | Onder duurzaam sluitend wordt ook verstaan dat in de twee tussenjaren van de meerjarenbegroting een negatieve fluctuatie wordt geëffend door een beperkte onttrekking uit één of meerdere reserves. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
In 2020 hebben we de gezonde financiële positie van gemeente Noordoostpolder kunnen behouden. Tijdens de uitvoering van de begroting hebben er zich geen wezenlijke onvoorziene ontwikkelingen voorgedaan met een negatief effect op de financiële positie. Voor het jaar 2020 zijn er incidenteel middelen onttrokken aan de reserve sociaal domein. Verder ligt de taxatiewaarde van de grond, boven de boekwaarde. | ||||
1.2 - In 2020 wordt een keuze gemaakt voor de wijze van dekking van de lasten voor de drie decentralisaties. | Voor de budgettering van de drie gedecentraliseerde taken Jeugd, Wmo2015 en Participatie, is formeel nog geen besluit genomen over budgetneutraliteit binnen de gemeentelijke exploitatiebegroting. In 2020 wordt aan de gemeenteraad de keuzemogelijkheid, inclusief consequenties, voorgelegd van de twee varianten waaruit gekozen kan worden: budgetneutraal binnen de traceerbare financieringsstromen van uit het Rijk en budgetneutraliteit als reguliere taken voor de integrale begroting afgemeten aan alle integrale baten. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De begroting 2020-2023 is structureel en duurzaam sluitend. Toch ligt er een opgave om de uitgaven van het sociaal domein structureel beheersbaar te houden. Het kabinet stelt voor 2021 incidenteel € 613 miljoen beschikbaar aan gemeenten voor het oplossen van de acute problematiek in de jeugdzorg. Het geld dat we van het Rijk ontvangen is echter onvoldoende om de kosten die we maken te dekken. In 2020 heeft de gemeenteraad ervoor gekozen voor € 2 miljoen te bezuinigen binnen het sociaal domein. De maatregelen zijn vervolgens uitgewerkt in het uitvoeringsplan dat het college in 2021 heeft vastgesteld. Deze maatregelen zijn bedoeld om de groei af te remmen en de uitgaven te stabiliseren. Een andere onzekere factor voor de financiering van het sociaal domein, is de tijdelijkheid van de extra financiële middelen voor Jeugd. De tijdelijke middelen voor 2019 - 2021 zijn niet doorgetrokken in de begroting voor de jaren 2022 en 2023. Het gaat om een bedrag van ongeveer € 881.000 per jaar. Het Rijk en de provincie kunnen zich wel vinden in het opnemen van deze budgetten in de begrotingen van gemeenten, omdat er nog een onderzoek van de minister loopt naar de budgetten en kosten voor Jeugd. Wij vinden dit echter geen blijk geven van degelijk begroten. Gemeente Noordoostpolder wil met het niet opnemen van deze middelen niet de indruk wekken dat er voldoende ruimte in de begroting aanwezig is en de middelen van het Rijk toereikend zijn. De lasten voor Jeugd zijn hoger dan de baten die van het Rijk worden ontvangen. Het tekort wordt door eigen middelen opgevangen, hetgeen ten koste gaat van andere gemeentelijke doelstellingen. | ||||
1.3 - De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de (meerjaren)programmabegroting. | De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de begroting, tenzij substantiële verlagingen of verhogingen in de septembercirculaire worden gepresenteerd die het geheel aan gemeentelijke beleidsdoelen in een ander daglicht stelt. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2021 – 2024 is de septembercirculaire gebruikt. In de jaarstukken zijn alle ontwikkelingen in 2020 van het gemeentefonds opgenomen. | ||||
1.4 - In de (meerjaren)programmabegroting worden geen stelposten opgenomen. | In de begroting worden geen stelposten opgenomen, tenzij deze in voldoende mate zijn gemotiveerd en | |||
Toelichting status activiteit | ||||
In de jaarstukken wordt enkel rekening gehouden met de daadwerkelijk gerealiseerde baten en lasten in de exploitatie. | ||||
1.5 - Jaarlijks wordt bezien hoe de lasten en baten worden geraamd die door de omgevingswet worden geraakt. | In de begroting 2020–2023 wordt de begroting structureel nog niet aangepast, incidenteel wel, om hiermee de initiële lasten te kunnen dekken. Op het moment dat helder is dat er structurele effecten zijn voor de baten en of lasten, wordt hiertoe een begrotingswijzigingsvoorstel aan de gemeenteraad gedaan. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Deze lijn blijft de leidraad voor de begrotingsuitvoering 2021 e.v.. | ||||
Speerpunt | 2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen | |||
2.1 - Migratie van waardering van de inhoud van woningen naar oppervlakte. | De komende jaren zal moeten worden uitgekristalliseerd hoe met deze nieuwe landelijke norm de waardering zo nauwkeurig mogelijk kan plaatsvinden. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De migratie is afgerond. Voor belastingjaar 2022 worden alle woningen en woondelen getaxeerd op basis van de ingemeten en gecontroleerde gebruiksoppervlakte. | ||||
2.2 - Toewerken naar meer samenhang in de objectenadministratie. | Dat betreft BAG (basisregistratie Adressen en Gebouwen), WOZ en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De samenwerking voor de BAG. WOZ en BGT gericht op samenhang in de objectenadministratie en verloopt naar wens en is effectief. | ||||
2.3 - Onderzoek naar beleid en lasten en baten van afval in relatie tot de kostendekkendheid en tarieven. | Voor de begroting 2020 en verder zijn de lasten en baten op basis van het bestaande beleid volgens kostendekkendheid benaderd. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De tarieven voor het product afval zijn vanaf 2018 niet kostendekkend. De verschillen tussen de | ||||
2.4 - We laten de lokale lasten niet meer stijgen dan de inflatie | De door het Rijk ingevoerde benchmark woonlasten vervangt de macronorm onroerende zaakbelasting (OZB). Ons beleid is om de OZB maximaal met de inflatie te laten stijgen, voor zover dat de macronorm van het Rijk niet overstijgt. Was de macronorm lager dan de inflatie dan werd de macronorm toegepast. Voor 2020 past het Rijk een correctiepercentage van 2,4% toe voor de opbrengsten OZB. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de algemene uitkering. In Noordoostpolder hanteren we voor 2020 een inflatiepercentage van 1,4%. Daarmee zou per saldo tekort zou ontstaan van 1% op de structurele meerjarenbegroting. Daarom verhogen we de OZB-tarieven met 2,4%. Daardoor is het effect op de begroting nihil. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Deze lijn is in de begroting en daarmee de jaarstukken doorgevoerd. | ||||
Speerpunt | 3 - Planning & control producten digitaal presenteren | |||
3.1 - Wij presenteren de planning & control documenten 2020 interactief op onze website https://noordoostpolder.pcportal.nl | We presenteren de begroting 2020 via de website. De website is via een portal interactief toegankelijk op alle devices voor alle producten van de begrotingscyclus. In 2020 zullen de producten en het portal verder worden ontwikkeld. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Alle producten van de begrotingscyclus zijn via de portal beschikbaar en benaderbaar. |