Economische Ontwikkeling

Aantrekkelijk voor toeristen en recreanten

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

7 -  Meer toerisme in Noordoostpolder

Noordoostpolder is het waard om ontdekt te worden. We willen meer recreanten en toeristen naar Noordoostpolder trekken.

8 - Vraag en aanbod van toerisme en recreatie sluiten goed op elkaar aan

We willen een zodanig programma in Noordoostpolder dat bezoekers langer in ons gebied verblijven en meer besteden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

7 -  Meer toerisme in Noordoostpolder

7.1 - Wij brengen de tulpen onder de aandacht en zetten de promotiecampagne ‘Nederland Waterland’ voort

Dit doen we onder andere door te participeren in de internationale promotiecampagnes van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bijvoorbeeld de metrolijnen en de tulpencampagne.

Toelichting status activiteit

Het tulpenfestival is niet doorgegaan. Daarom zijn de promotiecampagnes m.b.t. de tulpen afgezegd.
Wel is ingezet op NL waterland en dan met name op nieuwe productontwikkeling.
Visit Flevoland was in 2020 trekker van de landelijke campagne ‘Nederland Waterland’.
Er is een tool ontwikkeld, genaamd ‘digitale belevingen’ in het kader Nederland Waterland. Regio’s mogen hier gebruik van maken om meer beleving aan producten toe te voegen. Deze tool zal in 2021 verder worden uitgerold.

Daarnaast is er extra ingezet op het uitvoeren van een aantal promotiecampagnes uitgevoerd in het kader van het ‘Hersteloffensief Toerisme’.

7.2 - Wij stimuleren ondernemers tot productontwikkeling

  • We stimuleren ondernemers in het beter beleefbaar maken van het unieke en onderscheidende karakter van Noordoostpolder: nieuw land op de zeebodem. Wij doen hierbij een beroep op de creativiteit van de ondernemers. We verbinden ondernemers met elkaar.
  • We blijven de ontwikkelingen m.b.t. Perspectief 2030 volgen en leveren daar waar mogelijk input.

Toelichting status activiteit

In het najaar van 2020 is een ‘verkenning’ van het Kuinderbos en omgeving samengesteld. Tevens hebben we gewerkt aan de realisatie van de route en informatievoorziening in Nagele.

Provincie breed is gewerkt aan Perspectief Bestemming Flevoland 2030. Het college heeft ingestemd met participatie op de verhaallijnen: Watererfgoed, Vernieuwend Ontwerp en Agro&Food.
Er ligt een voorstel voor een proces om uitvoering te geven aan deze verhaallijnen. Dit proces heeft vertraging opgelopen. In november en december zijn er verkenningssessies met verschillende betrokkenen geweest.
Ook is het hersteloffensief Toerisme uitgevoerd: een promotiecampagne om toch het bezoek aan het gebied te stimuleren.

7.3 - Wij maken het verhaal van Flevoland beter bekend bij ondernemers en verbijzonderen dit naar het verhaal van Noordoostpolder

In het kader van de gebiedspromotie wordt op dit moment onderzoek gedaan naar ons identiteit en imago. De resultaten van deze onderzoeken zullen als input dienen voor de verbijzondering naar het verhaal van Noordoostpolder.

Toelichting status activiteit

De resultaten van het imago en identiteitsonderzoek hebben onder andere gediend als input voor
Perspectief Bestemming Flevoland 2030. Daarin staat beschreven op welke specifieke verhaallijnen
Noordoostpolder zich richt: Agro&Food, Watererfgoed en Vernieuwend Ontwerp.

Speerpunt

8 - Vraag en aanbod van toerisme en recreatie sluiten goed op elkaar aan

8.1 - Wij houden en ontwikkelen recreatieve routes

Voor bezoekers en inwoners is het prettig als er een goed recreatief routenetwerk ligt. Daarom:

  • Optimaliseren we het fietsknooppuntennetwerk op basis van het onderzoek dat daar naar gedaan is.
  • Brengen en houden we de bestaande routes op kwalitatief goed niveau;
  • Promoten we de Toeristische Overstap Punten (TOP’s);
  • Maken we de beleving van themaroutes beter;
  • Onderzoeken we de kansen om Noordoostpolder te ontwikkelen als e-bike regio.

Toelichting status activiteit

Het rapport 'Onderzoek optimalisatie fietsknooppuntennetwerk' is opgeleverd.  
De Toeristische Overstappunten zijn door Visit Flevoland gepromoot.
Er is gestart met de realisatie van de doorkijkpanelen. Deze panelen visualiseren elementen in het landschap die niet meer zichtbaar zijn. Ze vertellen daarmee het verhaal van Noordoostpolder. Het is ook een stukje extra beleving op al bestaande fietsroutes. Tevens is er aandacht besteed aan het project ‘Nagele toeristisch op de kaart’.
In december is de aanvraag voor ‘Recreatieve route-ontwikkeling’ goedgekeurd. Hier vallen ook de volgende deelprojecten in:
•   E-bikenetwerk in de Noordoostpolder.
•   Recreatief fietspad tussen Nagele en Schokland.
•   Een vaar- en fietsroute tussen Vollenhove en Schokland.

8.2 - Wij voeren acties uit op basis van de Leefstijlvinder

De vraag-aanbodanalyse op basis van de Leisure Leefstijlen is doorvertaald naar de Leefstijlvinder. Uit dit onderzoek kwam een aantal voorstellen. In 2020 kijken we wat we daarvan in Noordoostpolder kunnen doen.

Toelichting status activiteit

De leefstijlvinder is ingezet als tool voor de verkenning cluster Kuinderbos, brandsheet gebiedspromotie en voor Perspectief bestemming Flevoland 2030.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52