Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting | |
3 - Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder | Een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt draagt bij aan ons economisch klimaat. Daarom willen wij die aansluiting versterken. In het bijzonder de aansluiting tussen specifieke sectoren uit het bedrijfsleven en het hoger onderwijs. | |
---|---|---|
4 - Een doorgaande leerlijn | Een doorgaande lijn van onderwijs naar werk helpt om achterstanden of uitval te voorkomen. Onderwijs is belangrijk voor onze maatschappij. Dat begint al op jonge leeftijd in de peuteropvang en op voorschoolse voorzieningen. De school is daarna een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar geleerd en geoefend wordt en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen er hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen en uiteindelijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. | |
5 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren | Arbeidsmigranten structureel stimuleren zich de Nederlandse taal eigen te maken met het oog op hun integratie. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |||
Speerpunt | 3 - Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder | |||
---|---|---|---|---|
3.1 - Wij ondersteunen mogelijkheden voor HBO-studies in onze gemeente | Als gemeente sluiten hierbij wij aan op mogelijkheden en initiatieven vanuit onze samenleving. Het is belangrijk dat wij in gesprekken met onderwijsinstellingen en ondernemers alert zijn en waar mogelijk actief ondersteuning bieden. Hierbij kijken we ook naar de Human Capital Agenda. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Eind 2019 is het Sociaal Economisch Beleid vastgesteld. Hierin is een specifiek agendapunt opgenomen over hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder. De sectortafels die doorgang vonden hebben de huidige crisis als gespreksonderwerp. Vanuit het Innovatiecluster Noordoostpolder is contact met Windesheim over een gezamenlijke Associate Degree-opleidingen voor het personeel. Verder is de mogelijke rol van Hogeschool Windesheim onderdeel van de opgestelde businesscase voor het Mobiliteit en Infrastructureel Test Centrum (MITC). | ||||
Speerpunt | 4 - Een doorgaande leerlijn | |||
4.1 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde subsidieregeling | In 2020 werken we aan de hand van de geactualiseerde subsidieregeling voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve). Hierin staat onder andere dat we vanuit de vergoeding voor het vve aanbod naar 16 uur verhogen. Hiermee voldoen we aan een nieuwe wettelijke taak die per 2020 ingaat. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De subsidieregeling is vastgesteld en we gaven hier uitvoering aan. | ||||
4.2 - Samen met het onderwijs, kinderopvang, zorg en welzijn geven we uitvoering aan en evalueren we de resultaatafspraken vve | Wij monitoren de resultaatafspraken en stellen waar nodig de uitvoering bij. Dat doen we samen met het onderwijs, welzijn en de kinderopvang die voorschoolse educatie aanbieden. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Op basis van het uitvoeringsplan werkten we aan de resultaatafspraken. De monitoring van deze afspraken is een continu proces. | ||||
4.3 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde ambtsinstructie Leerplicht voor leerplichtambtenaren en RMC-consulenten | In 2020 implementeren we de vernieuwde instructie. Er is nadrukkelijke aandacht voor preventie en het ondersteunen van leerlingen om een startkwalificatie te halen en daarom breiden we het aantal leerplichtambtenaren uit. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
We actualiseerden en implementeerden de vernieuwde ambtsinstructie Leerplicht. De extra capaciteit droeg bij aan het in goed in beeld kunnen brengen van leerlingen en het kunnen bieden van voldoende ondersteuning aan scholen en leerlingen. Dit zorgde ervoor dat ook tijdens de schoolsluiting, in verband met corona, leerlingen in beeld bleven. | ||||
Speerpunt | 5 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren | |||
5.1 - Wij komen met een taalcampagne gericht op arbeidsmigranten | Arbeidsmigranten zijn niet verplicht om taallessen Nederlands te volgen. Om goed te kunnen integreren is dit wel van belang. Daarom zullen we samen met de partners in het veld en werkgevers een campagne starten om arbeidsmigranten bewust te maken van het belang van taallessen. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
We nemen de taalcampagne arbeidsmigranten mee als onderdeel van de acties die voorkomen uit het integraal Taalplan dat in 2021 aan de raad wordt aangeboden. In de tussentijd zijn we in gesprek met ondernemers en aanbieders over de wijze waarop we arbeidsmigranten kunnen stimuleren de Nederlandse taal te leren. | ||||
5.2 - Wij komen met een integraal taalplan | De taalmakelaar start met de invulling van een integraal taalplan. In het taalplan verbinden we informele en formele taalactiviteiten waarbij er aandacht is voor laaggeletterdheid, Nederlandse taal voor arbeidsmigranten en inburgeraars. Het taalplan voldoet aan de Rijksontwikkelingen, de Wet Taaleis Participatiewet en de invoering van de nieuwe Wet Inburgering. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Het rapport is in augustus 2020 gepresenteerd aan de raad. In december 2020 heeft de raadscommissie een gesprek gevoerd met het college aan de hand van de Startnotitie ‘Naar een integraal Taalbeleid’. In 2021 zal het college een kaderstellende nota aanbieden aan de raad en deze na besluitvorming uitwerken in het definitieve Taalbeleid. |