Fysieke Leefomgeving

Veilige wegen met vlotte doorstroming

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

3 – Noordoostpolder beter bereikbaar

‘Een goede bereikbaarheid voor nu en in de toekomst’, dat willen wij graag. Het is onze ambitie die wij in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) kozen. Want een goede bereikbaarheid helpt om (economische) kansen te benutten. Wij willen dat onze dorpen én ons gebied als geheel beter bereikbaar is.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

3 – Noordoostpolder beter bereikbaar

3.1 - Wij verbeteren onze infrastructuur, zodat de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid verbeteren

  • We ronden het project Nagelerstraat af.
  • We voeren het project Koningin Julianastraat-Pastoor Koopmansplein uit.
  • We gaan aan de slag met de gebiedsreconstructie Constructieweg.
  • We overleggen met de Provincie en Rijkswaterstaat over het realiseren van aansluitingen van de A6 op de Muntweg en de Hannie Schaftweg;
  • We ondersteunen de Provincie en Rijkswaterstaat bij het verder werken aan het project Randweg Urk.

Toelichting status activiteit

  • De reconstructie van de Nagelerstraat is afgerond binnen het gestelde budget.
  • Het project Koningin Julianastraat-Pastoor Koopmansplein is uitgevoerd binnen de gestelde afspraken.
  • De gebiedsreconstructie Constructieweg is succesvol afgerond.
  • We overleggen met provincie en Rijkswaterstaat over de mogelijkheden van het aanpassen van de aansluitingen A6 Muntweg en Hannie Schaftweg in combinatie met groot onderhoud.
  • Wij hebben de betrokken partners op ambtelijk niveau ondersteund bij het verder uitwerken van het project Randweg Urk.

3.2 - Wij maken een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en vervoersplan)

  • We maken het GVVP af en starten met de uitvoering.
  • We maken een Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.

Toelichting status activiteit

We maken een GVVP waar de verkeersveiligheidsanalyse die voortgekomen is uit het strategisch plan verkeersveiligheid deel van uitmaakt. Ook de mobiliteitsvisie maakt deel uit van dit proces. De inventarisatie fase is afgerond.

3.3 - Wij stimuleren andere overheden tot nieuwe initiatieven voor weg- en spoorverbindingen.

  • Lobby N50: we breiden de lobby uit en creëren draagvlak (op korte termijn aanpak Kampen-Kampen Zuid, op lange termijn volledige verdubbeling Kampen Zuid-Hattemerbroek).
  • We gaan verder met lobby voor de Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-lijn.

Toelichting status activiteit

  • In 2020 heeft RWS een besluit genomen over verdubbeling N50 tussen Kampen en Kampen Zuid. Daarnaast is er een succesvolle lobby voor kostenraming van de verdubbeling Hattemerbroek – Kampen Zuid en multi-dot-markering tussen rijstroken tussen Kampen en Ramspol gevoerd.
  • Onder andere mede door een goede lobby Lelylijn hebben de meeste landelijke politieke partijen de Lelylijn in hun verkiezingsprogramma opgenomen.

3.4 - Wij maken een lange termijn visie “Voorzien in infrastructuur”

  • Wij maken (zoals benoemd in het coalitieakkoord) een lange termijn visie voor het vervangen van bruggen en overige infrastructurele werken. Veel infrastructurele werken zijn aan het eind van hun levensduur en/of hun functie is gewijzigd. Dit plan geeft zicht op de aanpak en vervangingsopgave.

Toelichting status activiteit

De visie geeft richting en kaders voor het vervangen van de wegen en bruggen in de toekomst. Gestart is met het voorbereidende werk dat nodig is om tot een visie te komen. Denk aan inventarisaties, kwaliteitsmetingen en herberekeningen bruggen en kosten instandhouding.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 15:01:12 met de export van 07/06/2021 14:55:52